Monday 17 November 2014

Maha Pemurah dan Penyayang Nya Allah


Bismillahirrahmanirrahim..

Sungguh!
Benar!
Allah Azza Wa Jalla..
Dia lah Tuhan Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani..
Penyayangnya Allah berganda-ganda melebihi sayangnya seorang ibu yang penyayang kepada anaknya yang amat disayangi..
Allahu Allah..:'(




Jom baca Hadith Qudsi ni..

Hadith Rasulullah SAW drpd Saidina Uthman bin 'Affan..
Baginda SAW telah bersabda (mafhumnya):

"Sesungguhnya telah sampai umur umatku 40 tahun, maka akan Aku jauhkan darinya 3 penyakit iaitu gila, sopak dan kusta. Apabila sampai umur nya 50 tahun, Aku akan hisab ia dengan hisab yang ringan. Apabila umurnya sampai 60 tahun, Aku akan campakkan ke dalam hatinya rasa seronok untuk bertaubat kepadaKu. Apabila telah sampai umurnya 70 tahun, Aku akan meminta malaikat kasih kepadanya. Apabila umurnya sudah sampai 80 tahun, Aku akan tulis kebajikan baginya dan Aku tidak akan memandang akan kejahatan yang dilakukannya. Apabila telah sampai umurnya 90 tahun, maka diampunkan dosanya, Aku akan mempermudah urusannya dan mengurniakan syafaat kepadanya. Apabila sudah sampai umur 90 tahun (umur nyanyuk), ketika itu Allah tuliskan kebaikan2 baginya yang pernah dia lakukan ketika dia kuat dan sihat dahulu. Jika ada kesalahan yang dilakukan pada waktu ini, Allah tidak akan tulis dosa baginya."

[Hadith Riwayat Imam Tirmidzi]

Kesimpulannya:
1)Bergembiralah kamu wahai golongan 40 tahun ke atas..
Semoga berkat umurmu..
Ini lah masamu untuk lebih mendekatkan diri kepadaNya.
2)Bersyukurlah bagi mereka yang ada dalam jagaan mereka golongan 40 tahun ke atas ini..
Semoga berkat kehidupanmu..
Ini lah masa bagimu untuk menabur jasa, menambah amal serta mengutip hasil mu di akhirat kelak in shaa Allah.
3)Wahai orang muda..
Berlembutlah kamu dengan golongan ini terutamanya ibu dan bapamu..
Semoga ganjaran yg besar menantimu di sana.
4)Wahai golongan yang disebut dalam hadith di atas..
Sungguh besar keebihanmu..
Semoga janji Allah ini tidak dipersiakan.

Mari semuanya..
Fastabiqulkhairat !


No comments:

Post a Comment