Kolej Islam
Antarabangsa Sultan Ismail Petra
MPW 1113
BAHASA KEBANGSAAN
Jabatan
Dakwah
[Sijil
Pengajian Islam]
Tajuk:
LAPORAN RAZAK
Nor
Amalina Binti Mazlan
(12100240)
Pensyarah:
Puan
Rosnani Binti Ripin
Sesi Jun
2013/2014
PENGHARGAAN
Syukur saya ke hadrat Allah kerana
dengan limpah kurniaNya dapat saya menyiapkan tugasan Kerja Kursus Bahasa Kebangsaan
pada kali ini yang bertajuk Laporan Razak. Saya ingin merakamkan ucapan ribuan
terima kasih kepada pensyarah mata pelajaran Bahasa Kebangsaan saya iaitu Puan
Rosnani Binti Ripin kerana telah membantu saya dalam penyediaan kerja kursus
ini. Hasil tunjuk ajar beliau sepanjang penyediaan kerja kursus ini merupakan
hasil komitmen yang jitu daripada beliau.
Di samping itu, jutaan terima kasih
juga ditujukan kepada seluruh ahli keluarga terutamanya ibu saya, Puan Ramlah
Binti Ali yang begitu banyak memberi sokongan moral serta bantuan dari segi
kewangan dalam usaha menyudahkan kerja kursus ini.
Tidak lupa juga, terima kasih
diucapkan kepada rakan-rakan saya iaitu Marzuqah Binti Zakaria, Amani Najyhah
Binti Che Anuar, Najihah Zuriati Binti Azhar dan ramai lagi kerana turut sama
menyumbang tenaga dan masa kepada saya dalam proses melaksanakan kerja kursus
ini.
Akhir sekali, setinggi-tinggi
penghargaan dan ucapan terima kasih yang tidak terhingga kepada semua pihak
yang terlibat secara langsung mahupun tidak langsung dalam pelaksanaan kerja
kursus ini.
Sekian terima kasih.
OBJEKTIF
Kajian ini secara terperinci, ingin
mencapai objektif berikut:
- Dapat mengetahui sejarah pembentukan sistem pendidikan di Malaysia yang ada pada hari ini.
- · Dapat mengenali tokoh-tokoh yang telah berjuang untuk menggubal satu sistem pendidikan bersepadu demi negara tercinta secara lebih mendalam serta sumbangan mereka.
- · Dapat memberi kesedaran dan pengajaran tentang peri pentingnya pendidikan sehingga orang-orang terdahulu begitu bertungkus-lumus dalam mewujudkan sistem pendidikan untuk memberi keselesaan kepada kita pada hari ini.
- Dapat mengambil iktibar daripada peristiwa bersejarah dan perjuangan tokoh yang dikaji.
- Untuk membuat atau memikirkan cadangan penambahbaikan terhadap sistem yang telah dibuat.
SENARAI
KANDUNGAN
Bil.
|
Tajuk
|
Muka surat
|
1
|
Penghargaan
|
i
|
2
|
Objektif
|
ii
|
3
|
Pengenalan/Latar belakang
|
1
|
4
|
1.1 Sejarah Sistem
Pendidikan Negara
1.1.1
Zaman pramerdeka (sebelum 1957)
1.1.2
Zaman Pasca Merdeka (1957-1970)
1.1.3
Zaman Dasar Ekonomi Baru (1971-1990)
1.1.4
Zaman Dasar Pembangunan Negara (1991-2000)
1.1.5
Zaman Dasar Wawasan Negara (2001-hingga sekarang)
|
2
2-4
4-5
5-6
6
6-7
|
5
|
1.2 Perkembangan
Pendidikan di Malaysia
1.2.1
Sejarah awal Pendidikan di Tanah Melayu
1.2.2
Pendidikan Sewaktu Penjajahan Inggeris
(tahun 1800 hingga 1956)
1.2.3
Pendidikan Sebelum Merdeka
(tahun 1941 hingga 1956)
1.2.4
Perkembangan Pendidikan
(tahun 1957 hingga 1970)
1.2.5
Perkembangan Pendidikan
(tahun 1970 hingga 1990)
|
8
8
9
9
10
11
|
6
|
1.3 Laporan Razak 1956
1.3.1
Pengasas Laporan Razak
1.3.2
Tujuan dan Kandungan Laporan Razak
|
12
12-14
14-15
|
7
|
1.4 Isu-isu Semasa
berkaitan Dasar Pendidikan Kebangsaan
|
16-18
|
8
|
Kesimpulan
|
19
|
9
|
Rujukan
|
20
|
PENGENALAN /
LATAR BELAKANG
Laporan Razak telah diperkenalkan pada April 1956 yang bertujuan mewujudkan
sistem pelajaran yang sama bagi semua kaum. Laporan ini diketuai oleh Allahyarham
Tunku Abdul Razak.
Laporan Razak 1956 boleh dianggap sebagai batu asas bagi perkembangan sistem pendidikan kebangsaan. Ia menyatakan:
Laporan Razak 1956 boleh dianggap sebagai batu asas bagi perkembangan sistem pendidikan kebangsaan. Ia menyatakan:
“ Tujuan dasar pelajaran di dalam negeri ini ialah bermaksud hendak menyatukan budak-budak daripada semua bangsa di dalam negeri ini dengan memakai satu peraturan pelajaran yang meliputi semua bangsa dengan menggunakan Bahasa Kebangsaan sebagai bahasa pengantar yang besar, walaupun perkara ini tiada dapat dilaksanakan dengan serta merta melainkan hendaklah diperbuat dengan beransur-ansur.”
(Penyata
Razak, perenggan 12, 1956)
Atas rasa
kesedaran kebangsaan menerusi pendidikan sebagai alat untuk mencapai perpaduan
bangsa, maka satu jawatankuasa ditubuhkan untuk mengkaji sistem pendidikan yang
sedia ada. Maka, Akta Pelajaran 1961 telah dirangka berasaskan Penyata Razak
1956 dan Laporan Rahman Talib 1960 yang menekankan penggunaan Bahasa Kebangsaan
sebagai bahasa perpaduan.
Secara tidak langsung dasar ini dapat melahirkan satu masyarakat Malaysia yang bersatu padu dan berintegrasi seperti yang dihasratkan dalam Rukun Negara melalui penggunaan dan penghayatan kurikulum yang bersepadu, penggunaan bahasa pengantar dan sistem peperiksaan yang sama serta penglibatan aktif pelajar dalam aktiviti-aktiviti kokurikulum yang dirancang dan dilaksanakan sepanjang persekolahan pelajar.
Secara tidak langsung dasar ini dapat melahirkan satu masyarakat Malaysia yang bersatu padu dan berintegrasi seperti yang dihasratkan dalam Rukun Negara melalui penggunaan dan penghayatan kurikulum yang bersepadu, penggunaan bahasa pengantar dan sistem peperiksaan yang sama serta penglibatan aktif pelajar dalam aktiviti-aktiviti kokurikulum yang dirancang dan dilaksanakan sepanjang persekolahan pelajar.
1.1
Sejarah Sistem
Pendidikan Negara
Sistem Pendidikan Negara telah mengalami evolusi penting sejajar dengan
pembangunan dan kemampuan negara. Evolusi pendidikan ini telah melalui lima
fasa berikut:
- Zaman Pramerdeka (sebelum 1957);
- Zaman Pasca Merdeka (1957-1970);
- Zaman Dasar Ekonomi Baru (1971-1990);
- Zaman Dasar Pembangunan Negara (1991-2000); dan
- Zaman Dasar Wawasan Negara (2001-hingga sekarang).
1.1.1
Zaman pramerdeka
(sebelum 1957)
Semasa pentadbiran British, sekolah-sekolah di Tanah Melayu dipecahkan
kepada empat aliran, iaitu sekolah Inggeris, sekolah Melayu, sekolah Cina dan
sekolah Tamil. Pecahan jenis-jenis sekolah ini dinamakan sekolah vernakular.
Antara ciri-ciri sekolah vernakular adalah:
- Sekolah vernakular merujuk kepada sekolah yang menggunakan bahasa ibunda dalam pelaksanaan penyelidikan dan pembangunan (P&P) di sekolah.
- Terdapat tiga jenis sekolah vernakular, iaitu Melayu, Cina dan Tamil.
- Sekolah vernakular Melayu yang pertama sekali ditubuhkan ialah pada tahun 1855, iaitu di Bayan Lepas, Pulau Pinang.
- Sekolah Melayu Gelugor, Pulau Pinang menggunakan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar.
- Pada tahun 1872, A.M. Skinner memperkenalkan persekolahan dua sesi, iaitu:
- Pagi
a.
Bahasa
Melayu, Matematik, Ilmu Alam
b.
dan mata
pelajaran vokasional
ii. Petang
a.
Bahasa
Arab dan
b.
al-Qur'an
- Kekurangan guru merupakan faktor tiada sekolah menengah Melayu pada waktu itu. Ini telah mendorong sehingga tertubuhnya dua buah maktab perguruan, iaitu
- MPSI Tanjung Malim pada tahun 1922 dan
- MPPM di Melaka pada tahun 1935.
- Sekolah vernakular Cina ditubuhkan pada tahun 1815 oleh kumpulan pendakwah baru Persatuan Pendakwah London. Terdapat juga sekolah Cina yang dibuka oleh orang perseorangan.
- Sekolah Cina menggunakan bahasa Cina/Mandarin (Kuv Yu) sebagai bahasa pengantar, manakala guru-guru dan buku teks diimpot dari Negara China.
- Contoh sekolah vernalular Cina ialah
- SJK (C) Hua Lian, Tanjung, Perak dan
- SJK (C) Chung Hwa, Kota Bharu, Kelantan.
- Kelas Bahasa Cina diadakan di semua `Free School', iaitu di Melaka, Pulau Pinang dan Singapura, namun ia gagal dan telah dihentikan.
- Sekolah vernakular Tamil menggunakan bahasa Tamil sebagai bahasa pengantar. Guru, kurikulum dan buku teks diimpot dari India. Contohnya, SJK (T) Manikavasagam, Tanjung Malim, Perak.
- Pada tahun 1925, Kod Buruh berkuatkuasa, di mana semua estet vang mempunyai 10 orang kanak-kanak dalam umur persekolahan diwajibkan menyediakan sekolah yang bertujuan rnembasmi buta huruf.
- Sekolah Inggeris hanya terdapat di kawasan bandar dan menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar.
- Pendidikan Bahasa Inggeris mula diperkenalkan dalam kalangan anak bangsawan Melayu pada tahun 1905. Penang Free School (1816) merupakan sekolah Inggeris pertama yang ditubuhkan. Guru-guru yang mengajar di sekolah Inggeris ini terdiri daripada paderi yang mendapat pendidikan di Eropah.
Setiap sekolah mempunyai bahasa
penghantarnya sendiri dan kurikulum yang berbeza antara satu sama lain. Namun
menjelang kemerdekaan, timbul kesedaran untuk mewujudkan hanya satu sistem
persekolahan. Beberapa jawatankuasa telah ditubuhkan untuk mengkaji sistem
persekolahan pada masa itu dan hasilnya terlahirlah laporan-laporan berikut:
1.
Laporan Barnes (1951) – menyemak dan memperbaiki
keadaan pendidikan kaum Melayu;
- Laporan Fenn-Wu (1951) – menyemak pendidikan kaum Cina;
- Ordinan Pelajaran (1952) – mengesyorkan sekolah kebangsaan sebagai corak sistem persekolahan kebangsaan; dan
- Laporan Razak (1956) – meletakkan asas bagi perkembangan sistem pendidikan untuk memupuk perpaduan melalui Sistem Pelajaran Kebangsaan untuk semua, Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama serta kurikulum kebangsaan, sukatan pelajaran dan sistem peperiksaan yang sama bagi semua sekolah.
1.1.2
Zaman Pasca Merdeka
(1957-1970)
Sebaik mencapai kemerdekaan, usaha ditumpukan untuk mewujudkan satu sistem
pelajaran kebangsaan. Sehubungan itu, Ordinan Pelajaran 1957 digubal
berdasarkan perakuan Laporan Razak (1956) yang mengutamakan perpaduan dan
menjadi teras Dasar Pendidikan Kebangsaan. Perakuan Laporan Razak dikaji semula
oleh Jawatankuasa Rahman Talib pada tahun 1960. Laporan jawatankuasa ini
menjadi asas kepada penggubalan Akta Pelajaran 1961 yang menggariskan Bahasa
Melayu sebagai bahasa pengantar utama pada semua peringkat pendidikan serta
penggunaan kurikulum dan peperiksaan yang sama untuk semua pelajar.
Dasar pendemokrasian pendidikan bermula pada tahun 1962 dengan memberi
penekanan kepada pendidikan percuma untuk semua pelajar. Dasar ini diperluas dengan
mengadakan pendidikan universal selama sembilan tahun apabila peperiksaan
pemilihan masuk ke sekolah menengah dihapuskan pada tahun 1964. Penghapusan
peperiksaan pemilihan ini menyebabkan peningkatan kadar penyertaan ke sekolah
menengah. Kadar ini terus meningkat apabila terdapat perubahan dasar yang
melanjutkan pendidikan universal kepada 11 tahun secara berperingkat mulai
tahun 1992.
1.1.3
Zaman Dasar Ekonomi
Baru (1971-1990)
Dasar Ekonomi Baru (DEB) adalah satu falsafah pembangunan yang menekankan keseimbangan
antara pembangunan sosial dan perkembangan ekonomi (Universiti Terbuka
Malaysia, 2008). Dalam tempoh ini, pendidikan diberikan keutamaan untuk
menangani masalah ketidakseimbangan dalam masyarakat dengan menyediakan peluang
pendidikan yang sama untuk semua kaum.
Pada masa ini juga, Sistem Pendidikan Kebangsaan
mengalami banyak perubahan, antaranya Bahasa Melayu dijadikan sebagai bahasa
pengantar utama yang dilaksanakan sepenuhnya pada peringkat menengah di
Semenanjung Malaysia dan Sabah pada tahun 1982, manakala di Sarawak pada tahun 1990.
Penggunaan Bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua juga turut diberi tumpuan.
Walau bagaimanapun, selaras dengan Akta Pelajaran 1961, sekolah rendah kerajaan
dan bantuan kerajaan yang menggunakan bahasa Cina atau bahasa Tamil sebagai
bahasa pengantar terus dikekalkan. Mata pelajaran Sivik diperkenalkan bagi
menyemai semangat jati diri dalam kalangan pelajar. Pendidikan Sains dan
Teknikal diberi lebih penekanan pada peringkat menengah bagi menghasilkan
tenaga kerja mahir.
Pada tahun 1979, semakan semula pelaksanaan dasar pendidikan oleh
Jawatankuasa Kabinet Mengkaji Pelaksanaan Dasar Pelajaran (1979) telah
menggariskan cadangan pendekatan dan strategi baru untuk memantapkan sistem
pendidikan. Pada tahun 1980-an, peluang pendidikan untuk warganegara turut
ditingkatkan dengan menambahkan kemudahan fizikal dan infrastruktur terutama di
luar bandar. Seterusnya, Falsafah Pendidikan Kebangsaan telah digubal pada
tahun 1988 bagi memperteguh hala tuju dan matlamat pendidikan negara. Falsafah
ini menekankan pendidikan yang menyeluruh dan bersepadu bagi membentuk pelajar
yang seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek.
1.1.4
Zaman Dasar Pembangunan
Negara (1991-2000)
Dekad terakhir abad ke-20 menyaksikan perubahan yang pesat dalam pendidikan
negara. Asas perundangan bagi pelaksanaan dasar pendidikan diperkukuhkan
melalui penggubalan dan pindaan beberapa akta yang berkaitan dengan pendidikan,
misalnya Akta Pendidikan 1996, Akta Institusi Pendidikan Tinggi Swasta 1996,
Akta Majlis Pendidikan Tinggi Negara 1996 dan lain-lain.
Selain itu, banyak lagi perubahan berlaku dalam bidang pendidikan termasuklah:
- Peningkatan akses dalam pendidikan khususnya peringkat tertiari;
- Perkembangan ICT dalam pendidikan termasuk penubuhan Sekolah Bestari pada tahun 1999;
- Menaiktaraf kelayakan guru-guru daripada sijil kepada diploma;
- Menaiktaraf Maktab Perguruan Sultan Idris kepada Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI); dan
- Menaiktaraf Sekolah Menengah Vokasional kepada Sekolah Menengah Teknik.
1.1.5
Zaman Dasar Wawasan
Negara (2001-hingga sekarang)
Pada zaman ini, Sistem Pendidikan Kebangsaan diperkemas sejajar dengan
perkembangan dunia teknologi maklumat. Dengan mengambil kira pelbagai perubahan
dan cabaran alaf ke-21, penambahbaikan dan pemantapan sistem pendidikan
diperlihatkan dalam perundangan, dasar dan program utama, antaranya, Akta
Pendidikan 1996 (Pindaan 2002), Program Bimbingan (Keputusan Jemaah Menteri,
2002) dan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris
dilaksanakan pada tahun 2003 (Keputusan Jemaah Menteri, 2002). Selain itu, bayaran
Insentif Subjek Pendidikan (BISP) diperkenalkan pada tahun 2003, Program j-QAF
diperkenalkan pada tahun 2005 dan diperluaskan pada tahun 2006 bagi memastikan
murid Islam menguasai Jawi, Al-Quran, Bahasa Arab dan Fardu Ain apabila tamat
sekolah rendah (Keputusan Jemaah Menteri, 2003) dan banyak lagi program
pendidikan diperluas.
Perubahan paling signifikan dalam sejarah perkembangan
pendidikan negara ialah penubuhan Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia (KPTM)
pada tahun 2004. Dengan pembahagian ini KPM dipertanggungjawabkan kepada
pembangunan pendidikan prasekolah, sekolah rendah, sekolah menengah,
matrikulasi dan pendidikan guru.
1.2
Perkembangan Pendidikan
di Malaysia
Sistem pendidikan penjajah yang telah diperkenalkan oleh British telah
digantikan dengan sistem pendidikan kebangsaan. Sistem yang terdahulu tidak
mengambil kira pembangunan, pembentukan identiti kebangsaan dan perpaduan
negara. Atas kesedaran inilah lahirnya Dasar Pendidikan Kebangsaan 1957.
Penyata Razak (1956) dan Laporan Rahman Talib (1960) telah menjadi asas
pembentukan sistem dan Dasar Pendidikan (Pelajaran) Kebangsaan seperti
termaktub dalam Akta Pelajaran Kebangsaan 1961. Kemudian sebuah Jawatankuasa
Kabinet telah ditubuhkan dalam tahun 1974 untuk mengkaji semula Dasar
Pendidikan Kebangsaan. Tujuan untuk memperbaiki perlaksanaannya supaya matlamat
melahirkan satu masyarakat yang bersatu padu dan berdisipilin serta memenuhi
keperluan tenaga rakyat yang terlatih bagi pembangunan negara dapat dicapai.
1.2.1
Sejarah awal Pendidikan
di Tanah Melayu
Corak pendidikan yang ada pada waktu ini berbentuk bukan formal. Ia wujud dan
berkembang bersama-sama perkembangan agama Islam di negari-negeri Semenanjung
Tanah Melayu dan Kepulauan Melayu pada abad ke-14. Pedagang Arab dan India yang
beragama Islam datang ke kawasan Asia Tenggara. Pada waktu tersebut wujudnya
institusi pendidikan yang dinamakan ‘sekolah pondok’. Sekolah pondok ini
dibangunkan dan dimajukan bersama secara gotong-royong dalam kalangan masyarakat
setempat. Terengganu, Kelantan dan Kedah mempunyai paling banyak sekolah pondok
pada abad ke-18 dan ke-19. Muncul ramai tokoh agama ibarat cendawan tumbuh
selepas hujan dan menyebarkan agama Islam di Semenanjung Tanah Melayu. Sekolah
pondok juga merebak di Semenanjung Tanah Melayu termasuklah Singapura. Sehingga
sebelum abad ke-20 masih tiada sistem dan organisasi pendidikan berbentuk
formal.
1.2.2
Pendidikan Sewaktu
Penjajahan Inggeris (tahun 1800 hingga 1956)
Sistem pendidikan pada waktu tersebut merupakan warisan budaya pendidikan
zaman pemerintahan Inggeris. Pada zaman ini terbentuk lima jenis persekolahan
iaitu Sekolah Vernukular Melayu, SekolahVernukular Cina , Sekolah Vernukular
India, Sekolah Vernukular Inggeris dan Sekolah Agama ( Madrasah ). Ciri-ciri
sebegini rupa terbentuk kerana mengambil kira faktor politik, ekonomi,
sosio-budaya dan agama.
1.2.3
Pendidikan Sebelum
Merdeka (tahun 1941 hingga 1956)
Pada waktu pemerintahan Jepun (tahun 1941 hingga 1956), Pendidikan Tamil dan Pendidikan Melayu
diteruskan dengan ditambah bahasa Jepun. Sekolah Nippon-Go telah ditubuhkan
pada waktu tersebut untuk menggantikan
Sekolah Vernukular Cina dan Inggeris. Pengajarannya lebih tertumpu kepada lagu-lagu klasik Jepun dan Kebudayaan Jepun.
Selepas tamat Perang Dunia Kedua pada tahun 1946 , Inggeris kembali semula ke
Tanah Melayu. Keadaan sistem pendidikan pada waktu tersebut amat bercelaru.
Orang Melayu telah mula menunjukkan semangat nasionalismenya, manakala masyarakat
Cina dan India masih mahu kekal bermastautin di Malaya.
Keadaan yang berlaku telah menyebabkan timbul kesedaran dalam kalangan
orang Melayu untuk memajukan pendidikan. Melalui sistem pendidikan yang
tersusun, kegiatan ekonomi dan sosial orang Melayu dapat ditingkatkan. Atas
desakan dan kesedaran orang Melayu untuk memperluaskan peluang pendidikan untuk
kanak-kanak Melayu, kaum Melayu mula mendesak pihak kerajaan Inggeris
memperbaiki keadaan pendidikan di sekolah-sekolah Melayu. Maka, pada tahun 1950,
satu jawatankuasa yang dipengerusikan oleh L.J. Barnes telah ditugaskan untuk
menyemak dan memperbaiki keadaan pendidikan orang Melayu. Hasilnya, pada tahun
1951, terbentuklah Jawatankuasa L.J. Barnes yang menfokuskan kepada pendidikan orang Melayu. Jawatankuasa
ini juga telah bertindak merombak semula sistem pendidikan supaya lebih teratur.
1.2.4
Perkembangan Pendidikan
(tahun 1957 hingga 1970)
Untuk gambaran yang lebih jelas, kita perlu melihat kronologi peristiwa
perkembangan yang berlaku dalam sistem pendidikan pada waktu itu.
Tarikh/tahun
|
Peristiwa
|
31 Ogos 1957
|
Malaya merdeka
|
1960
|
Laporan Rahman Talib
|
1962
|
Pendidikan rendah percuma
|
1964
|
Peperiksaan masuk sekolah menengah dimansuhkan
|
1965
|
Pendidikan menengah komprehensif atau pendidikan aneka jurusan
diperkenalkan
|
1967
|
Peperiksaan darjah lima diperkenalkan
|
1967
|
Laporan Khir Johari dikemukakan dan Akta Bahasa Kebangsaan diluluskan
|
1968
|
Jawatankuasa perancangan pelajaran tinggi dibentuk membawa tertubuhnya
Majlis Pelajaran Tinggi (ITM,TAR,UKM)
|
13 Mei 1969
|
Ekonomi Baru dan Rukun Negara dijadikan sebagai panduan, perumusan dari
pendidikan dan matlamatnya ekoran peristiwa 1 Mei
|
1971
|
Laporan Majid 1971 dikemukakan
|
1973
|
Laporan Murad 1973 – kandungan: keciciran pelajar
|
1979
|
Laporan Jawatankuasa Kabinet mengkaji Perlaksanaan Dasar Pelajaran atau
Laporan Kabinet 1979
|
1989
|
Laporan Kabinet mencadangkan KBSR dilaksanakan pada 1983 dan KBSM pada
1989
|
1.2.5
Perkembangan Pendidikan
(tahun 1970 hingga 1990)
Tahun-tahun di antara 1970 hingga 1990 merupakan era penyusunan semula
sistem pendidikan di Malaysia. Pihak kerajaan telah melaksanakan usaha dan
tumpuan yang bagi mereformasi sistem pendidikan secara menyeluruh. Hal ini
bertujuan bagi mencapai matlamat membina sebuah masyarakat yang bersatu padu yang
mempunyai identiti sendiri.
Oleh itu dasar-dasar pendidikan yang dibuat mendokong semangat kebangsaan.
Penyusunan organisasi pendidikan yang selaras meliputi peringkat sekolah menengah
dan sekolah rendah sama ada di Semenanjung, Sabah dan Sarawak diubahsuai supaya
mengikut dasar kerajaan. Struktur kurikulum untuk sekolah, pendidikan guru dan
pendidikan tinggi juga diubahsuai supaya wujud kesinambuangan dan kerelevanan
pada peringkat-peringkat pendidikan tertentu. Seterusnya ia dapat memperbaiki
keadaan demokrasi dan ekuti dalam pendidikan agar wujud kesamarataan penyertaan
untuk etnik dan geografi.
1.3
Laporan Razak 1956
Laporan Razak merupakan salah satu dari beberapa laporan pendidikan yang ditubuhkan semasa Era Ketiga
iaitu era selepas kemerdekaan. Laporan-laporan pendidikan telah dirangka untuk
menggubal suatu sistem pendidikan bersepadu dan menjadi asas kepada sistem
pendidikan di Malaysia pada hari ini.
1.3.1
Pengasas Laporan Razak
Laporan Razak telah diperkenalkan oleh Menteri Pelajaran pada ketika
itu
iaitu Y.B. Dato' Tun Abdul Razak Hussein. Beliau telah menubuhkan
Jawatankuasa Pelajaran dan mengesyorkan beberapa perubahan dalam sistem
pendidikan. Jawatankuasa ini dipengerusikan oleh beiau sendiri.
Hasil kajian jawatankuasa ini terkandung dalam Laporan Razak yang dikemukakan
pada bulan April 1956. Berikut merupakan latar belakang beliau:
Perdana Menteri Malaysia Kedua (1970 - 1976)
Pengasas Laporan Razak 1956
Allayarham dilahirkan pada 11 Mac 1922 di Pulau
Keladi, Pekan, Pahang. Beliau dibesarkan di Kampung Jambu, Langgar, Pekan,
Pahang Darul Makmur. Beliau merupakan anak sulung kepada Dato' Hussein bin Mohd
Taib, penghulu di Pahang yang bergelar 'Orang Kaya Indera Syahbandar' dan Datin
Hajah Teh Fatimah Binti Daud. Pendidikan awal yang diterima oleh beliau ialah
di Sekolah Melayu Kampung Jambu pada tahun 1928. Beliau juga terpaksa berulang
alik ke sekolah yang jaraknya lebih kurang empat batu dari rumahnya.
Arakian, beliau adalah seorang pelajar yang cemerlang
dalam kelas. Setelah menamatkan pelajaran di peringkat rendah, beliau telah
melanjutkan pelajaran di Malay College Kuala Kangsar atau lebih dikenali
sebagai MCKK pada tahun 1934. Berkat usaha yang gigih, beliau akhirnya
menyambung pelajaran di Raffles College Singapore (RCS) pada tahun 1940. Pembelajarannya
bagaimanapun terbantut kerana penaklukan tentera Jepun pada tahun 1942. Beliau
kemudiannya menyertai gerakan bawah tanah jajahan dengan membantu Force 136,
sebuah unit elit tentera bersekutu yang dipayung terjunkan ke Malaya untuk
mensabotaj tentera Jepun. Beliau berpangkat kapten ketika Jepun menyerah kalah.
Kerana jasa-jasanya, Tun Razak telah dihadiahkan biasiswa oleh Kerajaan
Kolonial untuk menuntut di England pada tahun 1974. Di sana beliau berkenalan
dengan Tunku Abdul Rahman dan mereka menjadi rakan karib.
Beliau telah dilantik sebagai Menteri Pelajaran yang
pertama, Persekutuan Tanah Melayu pada 9 Ogos 1955. Sumbangannya yang
terpenting sebagai Menteri Pelajaran ialah mewujudkan satu panduan falsafah
pendidikan yang dikenali sebagai 'Penyata Razak 1956'. Intipatinya ialah
menjadikan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama dalam usaha mewujudkan
sebuah bangsa yang bersatu-padu.
Tun Razak meninggal dunia pada 14 Januari 1976 di
London kerana penyakit Leukimia dan digantikan oleh Tun Hussein Onn. Beliau
adalah seorang yang berjiwa besar dan seorang negarawan yang ulung dan setia.
Rakyat Malaysia haruslah berbangga kerana negara melahirkan seorang pemimpin sepertinya
yang berjaya mengisi kemerdekaan dengan pembangunan sejati serta meninggalkan
hadiah yang sangat berharga kepada kita iaitu sistem pendidikan yang kita rasai
hari ini. Allayarham telah disemadikan di Makam Pahlawan, Masjid Negara.
1.3.2
Tujuan dan Kandungan
Laporan Razak
- Tujuan Penyata Razak adalah:
- Menjadikan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, bahasa perpaduan dan bahasa pengantar di sekolah.
- Mengeratkan perpaduan antara kaum Melayu, Cina dan India sebagai satu rumpun bangsa di Tanah Melayu.
- Mengembangkan sistem pendidikan agar jurang perbezaan antara kaum dapat dikurangkan.
- Menyediakan kemudahan pendidikan yang mencukupi untuk melahirkan masyarakat yang berdisplin, terlatih dan progresif.
- Mewujudkan sistem pengurusan pendidikan yang lebih cekap dan berkesan.
- Mewujudkan masyarakat yang bertoleransi, berdisplin, terlatih dan progresif.
- Memenuhi keperluan negara yang merdeka dan memperkembangkan sistem pendidikan.
- Berikut merupakan kandungan Laporan Razak:
A. Sekolah rendah
a. Sekolah rendah dibahagikan kepada
Sekolah Rendah Kebangsaan (SRK) yang menggunakan Bahasa Melayu sebagai bahasa
pengantar dan Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan (SRJK) yang menggunakan Bahasa
Inggeris, Cina dan Tamil sebagai bahasa pengantar.
b. Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris merupakan matapelajaran wajib.
c. Murid keturunan Cina dan Tamil di sekolah aliran Inggeris diberi peluang mempelajari bahasa ibundanya jika ada 15 orang atau lebih murid ingin belajar.
d. Guru-guru mestilah mempunyai Sijil Sekolah Menengah Rendah dan mendapat latihan sepenuh masa setahun dan separuh masa 2 tahun.
b. Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris merupakan matapelajaran wajib.
c. Murid keturunan Cina dan Tamil di sekolah aliran Inggeris diberi peluang mempelajari bahasa ibundanya jika ada 15 orang atau lebih murid ingin belajar.
d. Guru-guru mestilah mempunyai Sijil Sekolah Menengah Rendah dan mendapat latihan sepenuh masa setahun dan separuh masa 2 tahun.
B. Sekolah menengah
a. Sekolah menengah dibahagikan kepada 3 peringkat iaitu sekolah menengah rendah (3 tahun), sekolah menengah atas (2 tahun) dan pra-U (2 tahun).
b. Satu jenis sekolah menengah sahaja yang menjadikan Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris sebagai matapelajaran wajib.
c. Terbuka kepada semua kaum dan menggunakan sukatan yang sama.
d. Bagi memasuki sekolah menengah, mesti lulus peperiksaan memasuki sekolah menengah.
a. Sekolah menengah dibahagikan kepada 3 peringkat iaitu sekolah menengah rendah (3 tahun), sekolah menengah atas (2 tahun) dan pra-U (2 tahun).
b. Satu jenis sekolah menengah sahaja yang menjadikan Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris sebagai matapelajaran wajib.
c. Terbuka kepada semua kaum dan menggunakan sukatan yang sama.
d. Bagi memasuki sekolah menengah, mesti lulus peperiksaan memasuki sekolah menengah.
C. Sistem peperiksaan
a. Sekolah menengah rendah
Peperiksaan di peringkat Tingkatan 3 (peperiksaan bersama) dan mesti lulus Sijil Rendah Pelajaran (SRP/LCE) bagi memasuki sekolah menengah atas.
b. Sekolah menengah atas
Peperiksaan bersama di Tingkatan 5 untuk memperolehi Sijil Persekutuan Tanah Melayu yang sama taraf dengan Cambridge Overseas Certificate.
c. Pra-U
Peperiksaan di Pra-U tahun kedua untuk memperolehi Sijil Tinggi Pelajaran (STP/HSC) untuk memasuki universiti.
Laporan
Razak telah diluluskan pada April 1957 dan dikuatkuasakan sebagai Ordinan
Pelajaran 1957. Laporan Razak ditentang oleh orang Melayu kerana tiada
ketegasan dalam pelaksanaan Bahasa Kebangsaan. Orang Cina menentang kerana
sesetengah cadangan dikatakan mengabaikan pendidikan Bahasa Cina.
1.4
Isu-isu Semasa berkaitan
Dasar Pendidikan Kebangsaan
Setelah lebih 50 tahun merdeka, tidak banyak perubahan yang dilakukan dalam
sistem pendidikan kita kecuali menokok tambah sistem pendidikan yang
diperkenalkan oleh British sejak tahun 1819. Antaranya, membina falsafah
pendidikan negara yang dikatakan beracuankan Malaysia melalui pengenalan KBSR
dan KBSM pada tahun 1980an. Manakala sebahagian besar sistem pendidikan (dasar
pendidikan, struktur organisasi dan aktiviti institusi) masih lagi mengekalkan
warisan pendidikan British.
Antara yang ketara, kita masih mengekalkan sistem pendidikan berasaskan
etnik, mengagungkan bahasa Inggeris sebagai bahasa ilmu, memisahkan pendidikan
Islam daripada pendidikan ilmu sosial dan teknikal. Pengenalan Pelan Induk
Pembangunan Pendidikan (PIPP) walaupun dilihat seperti cuba melengkapi
kelemahan ini, perlaksanaanya masih belum membuktikan apa-apa kejayaan setakat
ini. Terdapat lima isu utama berkaitan pendidikan yang perlu diberi perhatian
oleh Kementerian Pelajaran di negara kita.Pertama, Kementerian Pelajaran perlu
meneliti semula secara menyeluruh kandungan kurikulum yang semakin tidak sesuai
di sekolah. Contohnya mengapa dalam suasana pelajar telah dapat mengakses
maklumat menggunakan kecanggihan internet, dalam masa yang sama mereka masih
disogokkan dengan kandungan kurikulum sejarah zaman prasejarah dan perlu
mempelajari dengan begitu mendalam. Sedangkan sejarah pada tahun 1970an dan
1980an begitu sedikit disentuh. Mata pelajaran sejarah juga sepatutnya
disepadukan dengan pembelajaran pelbagai budaya sesuai dengan kehidupan
masyarakat Malaysia yang pelbagai kaum dan agama.
Kedua, kita masih lagi menghadapi krisis berkaitan dengan pembangunan
pendidikan bahasa. Walaupun program memperkasakan Bahasa Inggeris telah dilaksanakan
di peringkat sekolah rendah namun hanya pada akhir tahun ini saja keputusan
akan diketahui sama ada projek ini akan diteruskan atau tidak. Bagaimanapun,
jelas sekali bahawa para guru, penyelidik, ibubapa serta pelajar merasakan
penggunaan Bahasa Inggeris melalui subjek Matematik dan Sains bukanlah suatu
keputusan yang bijak.
Selain jurang antara pelajar di bandar dan luar bandar semakin melebar dari
segi pencapaian, jurang pencapaian juga semakin ketara dalam kalangan pelajar
Melayu dan bukan Melayu. Malah pelajar melayu khususnya, minat terhadap mata pelajaran
Sains dan Matematik juga dikatakan menurun selepas dasar ini diperkenalkan. Apa
yang sepatutnya dilakukan adalah memantapkan lagi pengajaran dan pembelajaran
Bahasa Inggeris di dalam kelas dan bukan menambahkan lagi beban murid dan guru
dengan penggunaan Bahasa Inggeris di dalam mata pelajaran Sains dan Matematik.
Jika dilihat dari sudut sejarah, contohnya negara-negara barat seperti
Amerika dan Eropah, mereka sanggup menterjemahkan buku-buku dari Bahasa Arab
yang berkaitan Sains dan Matematik ke Bahasa Inggeris sehingga kita sendiri
lupa bahawa asalnya ilmu Sains dan Matematik itu adalah dari para ilmuan Islam
yang agung. Perkara yang sebaliknya pula berlaku di negara kita, begitu
bersusah payah menterjemahkan dan mencetak buku-buku Matematik dan Sains
menggunakan Bahasa Inggeris dengan alasan Bahasa Inggeris adalah bahasa
antarabangsa.
Rasanya kita seperti sudah melupakan, bahawa suatu ketika dahulu Bahasa Melayu
adalah bahasa yang digunakan dalam perdagangan. Ataupun kita terlalu malu untuk
mengakui hakikat bahawa penggunaan Bahasa Melayu sudah semakin merosot dalam
kalangan para pelajar Melayu dan bukan Melayu.
Sebagai bahasa perpaduan dan juga bahasa komunikasi, jelas sekali bahawa
Bahasa Melayu semakin hilang sengatnya. Kalangan remaja Melayu khususnya di
bandar sudah mulai kurang bertutur Bahasa Melayu kerana cara hidup yang lebih
mengutamakan Bahasa Inggeris. Manakala dalam kalangan remaja bukan Melayu hanya
menggunakan bahasa itu semasa proses pembelajaran di bilik darjah. Mereka lebih
cenderung untuk menggunakan bahasa ibunda atau Bahasa Inggeris dalam kehidupan
harian. Malah pelajar juga dikatakan seringkali gemar menggunakan Bahasa Melayu
'rojak' dan tidak berkemahiran menggunakan Bahasa Melayu standard dalam
pengucapan mereka.
Isu yang terakhir adalah penekanan keterlaluan terhadap bidang sains dan
teknologi tidak akan melahirkan keseimbangan individu seperti yang diharapkan
di dalam falsafah pendidikan negara. Penekanan seharusnya turut diberikan
kepada pembangunan estetika dan seni budaya kepada para pelajar. Ilmu muzik,
tarian, seni tampak dan seni halus perlu digabungkan di dalam kurikulum sekolah
agar para pelajar memiliki jiwa yang halus serta menghargai kehidupan dan
budaya. Malangnya oleh kerana kesibukan pihak sekolah mengajar sains dan
teknologi akhirnya menghasilkan insan yang bukan sahaja tidak mempunyai minat
di dalam menghargai seni dan budaya tetapi juga menipiskan jati diri serta
identiti bangsa.
Akhir sekali, kita memerlukan revolusi pendidikan yang besar jika ingin
melihat Islam sebagai agama yang memandu kehidupan anak-anak kita apabila
mereka dewasa nanti. Walaupun era kolonialisme telah berlalu namun ia berjaya
memecahkan kehidupan orang Melayu kepada segmen-segmen yang kecil dan dilihat
berasingan antara satu sama lain. Peranan pendidikan agama telah dikesampingkan
dan diserahkan kepada pihak swasta atau orang perseorangan untuk mengajarkan
pendidikan Islam kepada anak-anak melalui sekolah agama swasta atau belajar
agama di rumah-rumah guru agama.
Masa yang diperuntukan untuk pendidikan agama sekitar empat hingga enam jam
seminggu dalam waktu persekolahan adalah terlalu kecil dan tidak memadai. Maka
pendekatan yang lebih radikal, drastik dan berani perlu dilaksanakan supaya
pendidikan Islam ditadbir urus secara menyeluruh dan menjadi teras kepada
sistem pendidikan arus perdana oleh pihak Kementerian Pelajaran. Walaupun pihak
Kementerian Pelajaran telah berjaya meningkatkan keupayaan pengurusan
pendidikan, latihan guru serta lain-lain hal yang berkaitan dengan pendidikan
tetapi sehingga kini perbincangan dalam masyarakat menunjukkan lima isu di atas
sudah sampai ke tahap yang memerlukan pengubahsuaian atau lebih baik
merevolusikan sistem pendidikan untuk kebaikan anak cucu pada masa depan.
KESIMPULAN
Dalam suasana masyarakat majmuk yang masyarakatnya mempunyai pelbagai
agama, budaya dan fahaman tentunya perkara yang berkaitan dengan perpaduan
nasional perlu diambil perhatian dari semasa ke semasa. Untuk mewujudkan proses
pemasyarakatan ini, pendidikan adalah merupakan satu kaedah terpenting.
Hasrat, perancangan dan strategi reformasi pendidikan yang terjelma melalui
Laporan Razak 1956 dulu telah menampakkan kejayaan. Sebagai sebuah negara yang
mempunyai pelbagai bahasa dan kaum, adalah amat wajar bahasa Melayu telah
dipilih untuk menjadikan bahasa kebangsaan atau bahasa rasmi negara.
Menyedari betapa pentingnya tujuan untuk memastikan sistem pendidikan
negara menjadi wadah berkesan ke arah memenuhi aspirasi negara, selaras dengan
usaha untuk melahirkan generasi yang bersatu padu, dapat menyesuaikan diri
dalam masyarakat, membina kemajuan dan kesejahteraan diri serta menyumbang
kepada keharmonian dan kemakmuran Negara, semua pihak harus meletakkan
kepentingan nasional dan negara pada kedudukan paling utama daripada
kepentingan masing-masing.
Hal ini dapat dilakukan dengan memberikan sokongan dan dorongan kepada
usaha-usaha murni dan program-program yang sistematik. Kesemua ini adalah
bertujuan memupuk dan mengukuhkan hubungan antara kaum yang terdapat di
Malaysia tanpa melupakan matlamat dan aspirasi negara dalam menuju Wawasan 2020
iaitu menjadi negara maju mengikut acuan sendiri.
RUJUKAN
1. Ibrahim Saad, 1992, Perubahan
Pendidikan di Malaysia, Satu Cabaran, Kuala Lumpur : DBP.
2. Laporan Jawatankuasa Kabinet ,1984, Mengkaji
Pelaksanaan Dasar Pelajaran, Kuala Lumpur : Kementerian Pelajaran Malaysia.
3. Fadzilah bt Abdullah, 1996, Dasar
Pendidikan Kebangsaan, Kuala Lumpur : As Noordeen.
4. Tengku Anuar, 1990, Pengetahuan Kenegaraan Malaysia, Kuala
Lumpur : Nurin Enterprise.
5. Sufean Hussin , 1993, Pendidikan
di Malaysia , Sejarah, Sistem dan Falsafah, Kuala Lumpur : DBP.
6. Sufean Hussin, 2002, Dasar
Pembangunan Pendidikan Malaysia, Teori dan Analisis Kuala Lumpur : DBP.
7. Sheela Abraham, 1993, Sejarah
Perkembangan Negara, Kuala Lumpur : Fajar Bakti Sdn. Bhd..
8. Tajul Ariffin Bin Nordin, 1993, Perspektif
Falsafah dan Pendidikan di Malaysia, Kuala Lumpur : DBP.
9. Abdullah Sani Yahaya, 2003,
Perkembangan Pendidikan di Malaysia, Bentong, Pahang : PTS Publication
& Distributor Sdn. Bhd..
No comments:
Post a Comment